|
|
|
LinkBack | Ämnesverktyg |
|
|
#1 |
Abstrakt - hästar och mervärde ...
-
Jag har förstått att oddsen rörande hästar är baserat på hur allmänheten spelar. Då frågar jag mig själv hur/vad allmänheten generellt baserar sina antaganden på. För mig så är det väl olika experters utlåtanden, vad man hör, läser och aktuella odds som styr. Nu så förefaller det sig så att om olika experters åsikter och kvalificerade uppskattningar var rätta i det stora hela, så skulle allmänheten, den stora massan av spelare vinna, men så är ju inte fallet. Alltså måste man gå sin egen väg och hitta sina egna riktlinjer för hur man ska spela. Skapa en egen grundläggande spel model som man kan utgå ifrån. Då är frågan vilka verktyg man ska använda. Matematik och sannolikhetslära. Nu börjar det bli intressant. Hur ska man bygga en model för att hitta fram till vilka hästar som hamnar bland dom tre bästa. Kan inte hitta annat alternativ än satta odds. Vilka borde vara baserade på hur mycket pengar en häst har sprungit in. Klockande hastigheter bland andra mervärden. Första testet jag tänkte göra för att skaffa mig en uppfattning vad som är "The high probability area" av givna hästar. Allså vilket - span av odds - som har högst "hit ratio" eller "strike ratio". Och på så sätt förstå, vilka hästar (vilket span of odds) som kan räknas komma bland dom tre bästa med högst sannolikhet. Låt oss säga att loppen har olika antal hästar. Om nio hästar så kan jag dela in dom tre lägsta satta oddsen som första span, sedan dom andra tre med närmast lägsta odds och till slut de tre sista skrällarna som sista span. Nu mäter jag utfallen genom att gemföra span 1 och span 2 vilket skulle ge 1 i 2. På så sätt kan jag see hur ofta span 1 eller span 2 rör sig runt 123 standard division, samt hur ofta skrällar förekommer. Olika lopp med olika antal hästar ändrar storleken på span. 6 hästar span 3x2 eller om udda så får sista spanet ha en extra. Med större lopp med fler hästar än 9 så får man använda sig av span med fyra hästar. Varje mättning bör endast göras med samma uppdelening. På så sätt kan man få en överblick av vad som är "The high probability area" (span) och på sådant sätt fått kunskapen av vilka hästar i ett span som har högsta sannolikhet att hamna bland dom tre bästa. Alltså få kunskapen om vilka span som är överrepresenterade och underrepresenterade i det stora hela. Vilket även borde bli intressant att observera rörande skrällar. Det är alltså en model för att veta vilket span som har högst sannolikhet under lång sikt, vilka hästar man bör välja emellan för att kunna spela plats eller vinnare. Utan att veta vilken häst i spanet ifråga. FORMULA Låt oss säga att ett span träffar 14 gånger och ett span 2 gånger - då skulle vi ha 3.00 STD Först tar man fram den absoluta std 14 - 2 = 12 Nu för att få fram det statistiska värdet 14 + 2 = 16 Och då var det dags för sqr 16 = 4 Slutligen så delar vi then absoluta std med sqr 12 sqr 4 = 3,00 The Statistical STD 3,00 ![]() EDIT Spåna på hur man ska få fram tydliga och logiska resultat. Närmast vore att om span 1 träffas med dom lägsta oddsen och ev skräll, så har vi span 1 utan span 2. Och om span 1 och span 2 är bland dom tre bästa, så har vi en tie/oavgort (vilken inte räknas men redovisas). Vidare om span 2 och skräll bland tre bästa, så har vi span 2. X = Span 1 Y = Span 2 Z = Tie Senast redigerad av Sputnik2012 den 2012-07-22 klockan 10:51. |
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
-
Nu är det dags att börja snickra och bygga. Hämtar dagens folder med lopp - vilkas odds måste vara baserade på historik/mervärde. Första jämförelsen blir hur folk spela med slutliga odds med folderns odds sättning. På så sätt kan man se hur mycket marknaden ändras eller inte. Borde vara lärorikt och orsakrna om dom inte överrenstämmer borde vara dagsform/situationsberoende. Sedan utföra modeleringen ovan med olika span och redovisa två olika eller snarlika modeler. Den första med utgångs punkt från foldern och den andra av faktiska resultat av allmänheten. Alltså tre stycken diagram. Nu kanske någon undrar varför jag gör detta. Jag gör detta för hitta vanligast förekommande odds/hästar med vanligast förekommande span. På så sätt kan jag eliminera och endast koncentrera mig på ett fåtal hästar med dagsform med olika situationsberoende. Tyck till - idioti eller en bra ide ... Vet inte själv, men en sak vet jag, lita inte på experter och skaffa dig eget underlag som du baserar dina spel på. Det tog mig 6K och många år + läropengar för att skaffa mig en edge inom ett annat spelområde och tror inte att det finns några genvägar här, när man ska lära sig en ny sport och vad som är viktigt. Man måste skaffa sig en djup förståelse av grundläggande faktorer innan man går vidare. Senast redigerad av Sputnik2012 den 2012-07-22 klockan 12:14. |
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Citat:
I och med att det rör sig om ett pool-spel så stämmer ju inte det där. Finns det ett övervärde innan experten i fråga yttrat sig så försvinner det som regel i och med att andra spelare lyssnar och går på samma idé och trycker ner oddset/upp streckprocenten. Lite beroende på vilken expert det rör sig om, hur många som nås av infon, hur lång tid innan start "tipset" kommer ut etc. Tänk på att man förutom att "slå de andra spelarna" (det är ju deras förluster som är din vinst) måste hitta ett övervärde som klarar det statliga monopolets spelavdrag som ligger runt 30% (både högre och lägre än så beroende på spelform). Inte det lättaste!
|
|
|
|
#4 |
|
-
Kanske du har rätt och naivt av mig. Men om jag vill trada emot den stora massan, så vill jag undersöka marknadens rörelser, vilken skulle ligga till grund till vilka span av odds jag lägger vikt vid, vilket nödvändigtvis inte behöver vara dom lägsta eller vilka anses lättast. Spela plats/vinnare och reducerade system spel. |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Det är visserligen ett tag sen jag pluggade statistik på universitetet, men jag får inte ihop vad det är du har beräknat egentligen. Om du räknar standardavvikelse på antal borde det ju bli STD = 6 om du har två spann, och STD = 6,18 om du också räknar med ett tredje spann som inte infaller alls. Sen vet jag inte vad vitsen är med att beräkna standardavvikelse på detta (om det nu är det du gjort).
Det bästa måste väl ändå vara att titta på andra variabler än vinnarodds och hitta vad som säger mest om en hästs chans att vinna. Man vill ju hitta vinnarna som är underspelade utifrån hur bra de egentligen är, inte spela på samma som alla andra... |
|
|
|
|
|
|
|